Monday, June 08, 2009

Singapore

De kogel is eindelijk door de kerk. We gaan weer verhuizen, en wel naar Singapore. Voor iedereen waarschijnlijk onverwacht omdatwe het niet echt gemeld hebben op de site maar het hing al een tijdje in de lucht.

Linde is aan het reorganiseren, de electronics groep, waar ik veel mee te maken heb is met 50% gereduceerd en verhuisd naar Singapore. Mijn collega die verantwoordelijk was voor China is ontslagen, mag ik er nu bij doen, dus het wordt een beetje leeg in HK ik heb nu ongeveer 12 kantoren waar ik uit kan kiezen.

Alhoewel het al een tijdje in de lucht hing kon niks worden bevestigd en Sas werd toch een beetje nerveus want sommige scholen in Singapore sloten eind vorige week. Dus afgelopen dinsdag op eigen kosten twee tickets geboekt, twee dagen vrij genomen en afspraken gemaakt bij de scholen in de hoop dat het echt Singapore zou worden. En alsof de duvel er mee speelt, op de weg van het vliegveld naar het hotel kwam het bevrijdende e-mailtje van Linde.

Ik denk dat we het wel naar ons zin gaan krijgen in Singapore, het is echt Asia light, nog meer dan Hong Kong, iedereen spreekt echt engels en het lijkt allemaal wat ruimer doordat er maar 3.5 miljoen mensen wonen. Mijn nieuwe kantoor zit midden in het centrum in de Takashimaya Tower, dat is weer eens wat anders dan Yennora of Tseung Kwan O.


Donderdag en vrijdag hebben we verschillende scholen bezocht en we zijn er uit, het wordt de German European School Singapore, en dan de Europese stroming. Ik weet wel dat het niet goed klinkt "German" maar we kregen allebei een heel goed gevoel bij de school. Youri krijgt naast Engels en Duits ook Nederlands, wat mooi meegenomen is en voor Lotte en Jelle hebben ze gewoon lekker kleine klasjes met goede faciliteiten en duidelijke doelstellingen. We hadden eigenlijk hetzelfde gevoel als bij de huidige school.



We hadden ook wat tijd om door de stad te dwalen, twee dingen die opvallen: de verbodsborden met de hoge boetes en BLAUWE lucht. We hadden helaas geen tijd om huizen te gaan kijken omdat we nog geen relocation agent toegewezen hebben gekregen, maar we hadden wel tijd om donderdag avond lekker krab te gaan eten in Clark Quay, doet me erg denken aan Darling Harbour in Sydney lekker open en terrasjes buiten met veel restaurantjes. Erwin en Anneke verhuizen ook naar Singapore dus we kunnen hier gewoon lekker gaan eten en hoeven geen nieuwe lease vrienden aan te schaffen.



Nu gaat het dus allemaal beginnen:
  1. Werkvergunning aanvragen
  2. Sajee visum aanvragen voor Singapore (want we willen haar meenemen)
  3. Huur en alle andere zaken opzeggen
  4. Alles regelen om de hond mee te nemen
  5. HUIS ZOEKEN.

daarnaast hebben we nog het duikexamen, afscheidsfeestje en family camp dus druk druk druk.


We are moving again, there have been talks about this fort the last 4 to 6 weeks but it is finally official, we are moving to Singapore at the end of the school year (so in 4 weeks).


Linde is reorganising and the result of that is that I will also be responsible for Greater China. The amount of jobs in the Electronics department have been halved and moved to Singapore. At first they wanted ECOVAR to move ot either Bangkok or Shanghai but in the end they made the wise decision to send us to Singapore.


Even though there were a lot of talks nothing was confirmed and as some schools in Singapore were having their last week last week, Sandra was getting itchy. So she decided to book two tickets to Singapore on our own expenses and I took two days off work so we could visit different schools. As it turned out the confirmation came Wednesday evening but that would have been to late to organise anything anyway.


My new office will be in the centre of Singapore in Takashimaya Tower which is a bit up from Yennora and Tseung Kwan O. Unfortunatly we could not look at any houses as we have not been put in the system yet, but we found a school. It is going to be the German European Schoool Singapore, a IB school and even though it is called German (just kidding) it felt like a very warm place, very much like HLYIS. I think our kids will love it here, Youri will have Dutch lessons in his normal program together with English and German. The small class sizes and the PYP approach will make sure that Lotte and Jelle will feel at home here.



We had some time left to wander through the city and admire the "don't do this signs with the huge fines" and the blue skies. We also had dinner at Clark Quay where you find restaurants galore in a Darling Harbour(Sydney) style set up. We will spend some more time here with Erwin and Anneke (friends of us here in Hong Lok Yuen) who are moving to Singapore as well (which means we don't have to pay new people to become our friends).

Now the real work starts:

  • apply for work permit,
  • FIND A HOUSE,
  • make arrangements to take the dog with us
  • apply for work permit for Sajee (as we want to bring her along)
  • etc etc.

Beside this we have our diving certificate to finish, family camp and several farewell parties, busy busy busy.







share facebook

6 Comments:

At 1:04 am, Anonymous Sally said...

Goh wat spannend. Singapore ik heb er veel positieve verhalen over gehoord. Leuk hoor, gefeliciteerd. Sterkte met de as verhuizing.

Off topic: Linde, is dat van die heftrucks ?

 
At 8:37 pm, Anonymous Anonymous said...

Wat een verandering weer, maar volgens mij wel een positieve, ik geloof dat milieu daar iets schoner is, tenminste je hebt al blauwe lucht gezien toch? Wel weer een enorme verandering, maar je kids en jij zijn het inmiddels gewend, maar desalniettemin, het blijft een hele heisa. Ook wel weer heel spannend, zoeken naar een mooi huis, alles weer in de stad zien te vinden etc etc. Ik wens jullie met z'n allen veel sterkte toe. Moet de hond ook in quarantaine?Liefs Henriette

 
At 8:22 pm, Anonymous Petra said...

Wat leuk, hier vandaan zijn al verschillende mensen naar Singapore verhuisd. Zalig niet te lang op 1 plaats. Wij zijn hier al weer vier jaar, verhuizen mag van mij ook wel.

 
At 9:10 am, Blogger Eef said...

Super leuk zeg! Enne je bent niet de enige die moeite heeft met het woord duits. Onze Daan gaat naar de Duitse Internationale school hier in Sydney en dat heeft ook de nodige voeten in de aarde gehad. Maar waar het volgens mij om gaat is dat het onderwijs goed is en ik heb het idee dat dat wel snor zit. Succes met al het geregel!
X Eveline

 
At 5:43 am, Blogger Willem Admiraal said...

Het hoort bij de manier van leven die je gekozen hebt. Je wordt rijker met elke stap.

De herinneringen die ik van Singapore heb (90'er jaren) is schoonheid en aardige mensen. Ik hoop dat dat nog steeds zo is.

Eindelijk ga ik binnenkort richting Azië. Mail me ff een telefoon nummertje naar willem.admiraal@gmail.com om te kijken of ik via Singapore of Hong Kong moet....

 
At 5:46 am, Blogger Willem Admiraal said...

Trouwens, over Duits, daarmee heb je alleen maar moeite zolang je in Nederland woont. Ik heb jaren lang in Duitsland gewerkt, en dan kom je erachter dat duitsers echt wel hele lieve mensen zijn.

Als ik mocht kiezen werkte ik de rest van mijn leven met duitsers.

Ik bleef natuurlijk wèl biertjes drinken met nederlanders.....

 

Post a Comment

<< Home